lauantai 1. elokuuta 2015

Hua Hin

Hua Hin Viime vuoden marraskuussa olimme kolme viikkoa Hua Hinissä, Thaimaassa. Hua Hin sijaitsee muutaman tunnin ajomatkan päässä Bangkokista. Meillä oli valmiina tila-auto kuskeineen tilattuna lentokentälle ja matka Hua Hiniin sujuikin nopeasti. Tila-autossa oli ilmastointi ja leveät taaksepäin käännettävät penkit, joten jatkoimme unia suoraan lentokoneesta ja pian olimmekin Hua Hinissa.

Kokeilimme ensimmäistä kertaa majoittua taloon hotellin sijaan. Kokemus oli todella positiivinen. Taloon kuului uima-allas, joten esimerkiksi aamulla jokainen sai herätä omaan tahtiinsa, syödä aamiaisen ja siirtyä altaalle. Aamut olivat rauhallisia, eikä tarvinnut miettiä aamiaiselle kerkeämistä yms. Olin tosi väsynyt ensimmäisellä viikolla, koska kuopuksemme oli jo pitkään nukkunut todella huonosti, joten sain nukuttua aamulla myöhään ja tasoitella univelkoja, miehen ja lasten ollessa altaalla. Hua Hin on tunnettu monen länsimaalaisen talven viettopaikkana. Asuinalueita olikin todella paljon. Talot olivat moderneja ja niitä vuokrataan myös viikkohinnalla, suosittelen kokeilemaan.
Voisin hyvin kuvitella majoittuvani talossa myös jatkossakin.

Thaimaan ravintolatarjonta on taivaallinen ja nautimmekin niiden tarjonnasta joka aterialla. Jos lapset olivat todella väsyneitä pitkän päivän jälkeen, saattoi mieheni hakea skootterilla esimerkiksi sushia talolle ja söimme illallisen talolla. Koska ruoka on todella halpaa ja monipuolista Thaimaassa, en kokenut tarpeelliseksi ruveta kokkaamaan kertaakaan loman aikana. Thaimaassa äitikin on lomalla, kun ei tarvitse laittaa ruokaa ja ruoka on niin hyvää, että lapsetkin sitä syövät. Ravintoloita löytyy Hua Hinissä katukahviloista aivan länsimaisiin ketjuihin. Ruokalistamme koostui ötököistä Kobe-härkään.

Hua Hinissä on isoja ostoskeskuksia, joissa ostosmahdollisuudet ovat todella hyvät. Toisaalta sieltä löytyy night marketia yms., josta voi ostaa edullista rantatavaraa. Hua Hinistä löytyy isomman kaupungin tunnelma.

Hua Hinin sairaala Bangkok hospital on uusi ja erittäin hyvää länsimaalaista tasoa. Palvelu oli ystävällinen ja nopea. Kävelimme vain sisään vastaanottoon ja saimme muutamassa minuutissa korvatulehdukseen tarvittavat lääkkeet. Kun pienten kanssa matkustaa, on mielestäni tärkeää, että terveydenhuolto löytyy läheltä ja siihen voi luottaa.

Hua Hinin ranta on pitkä ja sitä on mukava kävellä lasten kanssa. Leikkiä hiekassa ja nauttia lomasta. Marraskuun alussa rantatuoleja oli vähemmän, mutta loman edetessä loppuaan alkoi sesonkiaika, joten turistejakin oli selkeästi enemmän. Ei kuitenkaan liiaksi asti. Ranta on aktiivinen ja pitkä, ei mielestäni mikään rauhallinen paratiisiranta, mitä Thaimaassa on myös nähty, mutta mukavan toiminnallinen. Välillä otimme taksin rauhallisemmalle rannalle, joita niitäkin löytyi Hua Hinin lähistöltä.

Marraskuun alussa rannalla oli meduusoja "jelly fish season", mutta ne onneksi poistuivat loman aikana, jonka jälkeen rannalla oli jälleen mukava leikkiä.

Hieronnat kuuluivat päivittäisiin rutiineihin.

Myös vauvamme kävi rannalla hieronnassa. Monesti hän nukahti päiväunille hieronnassa

Tytöt olivat onnessaan, kun pääsivät ratsastamaan valkoisella ponilla ilta-auringossa. What else a little girl could dream of?

Hua Hin on kuuluisa upeista golfkentistään. Mieheni kävikin pelaamassa paljon ja esikoinen oli muutaman kerran rangella myös.

Hua Hin on loistava lomapaikka myös golfin pelaajille

Kävimme tyttöjen kanssa manikyyrissä

Kävimme Hua Hinin ulkopuolella olevalla safarilla. Oli aikamoinen kokemus päästä elefanteilla ratsastamaan viidakkoon.

Hua Hinin parhaimpia puolia on se, että siellä on kaikkea. Hua Hin on kaupunkimainen, joten sieltä löytyy hyviä ravintoloita ja palveluita sekä ostosmahdollisuudet aivan kuten Bangkokista. Kuitenkin Hua Hinissä on mahdollisuus täyteen rantaelämään, niin halutessaan. Hua Hinin ulkopuolella on lisäksi paljon aktiviteettejä vesipuistosta, golfiin ja muuhun. Helppo ja varma kohde lapsiperheille. Hua Hin sopii täydellisesti myös matkaajille, jotka haluavat tehdä muutakin kuin palvoa aurinkoa rannalla. Aktiivinen loma Hua Hinissä onnistuu varmasti!

Aktiviteetteja:
Black Mountain vesipuistosta löydät jutun täältä.