torstai 28. tammikuuta 2016

Himos lasten kanssa

Viime viikonloppuna vietimme hauskan miniloman Himoksella. Tämä oli jo kolmas vuosi, kun tammikuussa starttaamme kahden muun perheen kanssa Jämsään. Himos on aivan loistava pienten lasten laskettelukohde. Matka ei ole pitkä vain noin 2,5 tuntia Helsingistä. Rinteet ovat sopivan kokoiset pienille laskijoille, mutta sieltä löytyy rinteitä myös aikuisille. Lippuhinnoittelu on myös mukava, sillä alle 7-vuotiaat laskevat ilmaiseksi.

Olemme vuokranneet joka vuosi mökin Länsirinteiltä aivan lasten rinteiden kupeesta.  Pienten lasten kanssa on niin kätevää, kun ei tarvitse pakata lapsia autoon ja ajaa rinteille. Lapset väsyvät eri aikoihin, joten porukkaa voi palata mökille ripotellen. Olemme jakaneet ruokavuorot perheiden kesken, ja lounaat ja illalliset syödään mökillä. Näin lapset saavat pidemmän tauon ja huilattua samalla. Meidän 2-vuotias tosin huilaili välillä myös pulkassakin.

Tytöt jaksoivat jo todella hyvin laskea montakin tuntia putkeen. Illalla mentiin vielä pulkkamäkeen. Lasten rinteiden vieressä on pitkä ja hyvä pulkkamäki, jota tytöt jaksoivat vielä juosta edestakaisin laskupäivän jälkeenkin.

Lasten rinteiden vieressä on nuotiopaikka, jossa voi myös huilailla ja paistaa vaikka makkaraa. Himoksella kaikki on kompaktisti hyvässä paketissa ja olemme löytäneet mukavan rytmin ison porukan lomailuun.Välillä käytiin isoissa rinteissä erilaisilla kokoonpanoilla, ja sitten taas palattiin lasten rinteisiin.

Lähdimme yleensä klo 10 aikaan aamiaisen jälkeen rinteisiin, kun hissit aukesivat. Laskimme noin klo 13 asti. Ruokavastaava oli tullut vähän aikasemmin mökille laittamaan lounaan. Pidimme muutaman tunnin tauon, söimme ja joimme kahvit, kyllä joku nukkui pienet päiväunetkin. Sitten palasimme rinteille ja olimme siellä iltaan asti. Illalla syötiin, saunottiin ja nautittiin porealtaasta. Lapsille oli viritetty myös elokuvastudio illaksi.

Laskupäivän jälkeen oli aivan mahtavaa lillua ulkoporealtaassa. Tytöt kuuntelivat Antti Tuiskua ja pitivät kunnon after skitä. Huippu viikonloppu!

We did a mini vacation to Himos last weekend. It's only 2,5 hours drive away from Helsinki. Great ski resort with kids. Weekend full of joy!