torstai 21. tammikuuta 2016

Visbyssä pyörällä lasten kanssa - Visby with kids

Viime kesän retkistä yksi suuntautui Gotlantiin. TallinkSiljalle on juuri ennen Matkamessuja tullut myyntiin Visbyn risteilyt. Vuonna 2016 niitä on kuusi: yksi kesäkuussa, neljä heinäkuussa ja yksi elokuussa. Erityisesti heinäkuun matkat myydään nopeasti loppuun, joten kannattaa olla nopea.
Laiva lähti Helsingistä iltasella. Laiva koukkasi Tallinnan kautta ja oli Visbyssä seuraavana päivänä vähän ennen puoltapäivää. Visbyssä oli koko päivä aikaa, sillä takaisin laiva lähti vasta illalla klo 21. Helsingissä oltiin takaisin seuraavana päivänä muistaakseni klo 16. Ateriat kuuluvat risteilyn hintaan ja matkaa varatessa valittiin kattausaika illalliselle.
Lähdimme Gotlantiin ystäväperheen kanssa eli matkaseurue koostui neljästä aikuisesta ja neljästä lapsesta. Päätimme lähteä matkaan pyörillä. Kaikki lapset istuivat laatikkopyörässämme, jota ajoi mieheni ja me muut aikuiset ajoimme omilla pyörillämme. Laiva lähti Länsisatamasta ja pyörät ajetttiin check-in:in samasta portista mistä autotkin ajavat. Pyörien lukumäärän olimme ilmoittaneet etukäteen laivaan varauksen yhteydessä. Laivassa pyörät kiinnitettiin seinästä ulos vedettävillä liinoilla aivan kuten moottoripyörätkin. Pyörät oli mielestäni helppo ja vaivaton saada laivaan.

Laivassa oli megakokoinen lasten leikkipaikka Summer Center, jossa oli pomppulinna, minikiipeilyseinä ja paljon muuta kivaa. Ohjattua ohjelmaa oli myös, kuten kasvomaalausta ja tapaaminen Muumin kanssa. Ilta meni syödessä, shoppaillessa ja leikkipaikalla ollessa aivan kuten Tukholman risteilylläkin. Laivalla esiintyi huikean hieno saippuakuplataituri The Lord of the Bubbles, joka oli ehdottomasti näkemisen arvoinen. Olin kuvitellut, että laiva olisi ollut täynnä lapsiperheitä. Laivassa oli kuitenkin enemmänkin Gotlannin upeaa luontoa - ruusujen saarta katsomaan lähteneitä matkaajia. Kanssa matkustajat olivat  tyylikästä ja rauhallista porukkaa, örveltäjiä ei näkynyt yhtään.

Harmiksemme megasade iski juuri Visby-päivällemme. Olisimmehan voineet jättää pyörät laivaan ja lähteä katsomaan saarta turistibussilla, joita lähti satamasta. Olimme kuitenkin sen verran retkimielellä, että vedimme sadetakit niskaan ja lähdimme ulos laivasta pyörillä.

Kneippby, tuo lasten suosikkikohde, on hyvin lähellä satamaa vain reilun vartin pyörämatkan päässä. Pyörätiet ovat hyvät ja leveät ja matka taittui nopeasti. Kneippbyssä on sekä vesipuisto että puuhamaa-tyyppinen huvipuisto, jossa on Peppi Pitkätossun talo, Huvikumpu. Kyseistä taloa on käytetty Peppi elokuvien kuvauksissa. Koska satoi vettä, ajattelimme, että kastumme joka tapauksessa, joten suuntasimme ensiksi vesipuistoon. Aurinkoisella ja lämpöisellä kelillä vesipuisto olisi helposti koko päivän kohde. Vesiliukumäkiä on monia ja eri-ikäisille sopivia. Aurinkotuoleja ja varjoja on ripoteltu useisiin eri paikkoihin. Keskellä vesipuistoa on sauna, jonka seinät on lasia. Näin saunassa pystyi liukujen välissä lämmittelemään ja seuraamaan puistossa viilettäviä karaistuneita lapsia, joita kylmä keli ei haittannut. Vesileikkien jälkeen kävimme syömässä. Alueella on useampi ravintola. Ruokailun aikana sade oli onneksemme lakannut, joten suuntasimme Peppi Pitkätossun Huvikumpuun.

Puistossa on joitakin karuselleja, huvipuistolaitteita, vaijeriliukuja ja pomppulinna ja tietenkin ihastuttava Huvikumpu. Talossa oli katseltavaa ja ihmeteltävää ja satujen kommellukset nousivat tytöille mieleen heidän tutkiessaan Huvikumpua.

Hauskojen hetkien jälkeen jätimme Kneippbyn taaksemme, koska halusimme keretä käymään myös Visbyn kaupungissa ja satamassa. Kaikki tämä ei olisi ollut ainakaan meidän kohdalla mahdollista ellei pyöriä olisi ollut. Saimme kulkea ja mennä oman aikataulun mukaan. Se on asia mistä pidän. Pyörillä saimme pysähtyä koska halusimme ja katsella ja kokea Visbytä jotenkin lähempää sen sijaan että olisimme istuneet sisällä autossa.

Pyöriä ei saa vanhan kaupungin muurien sisäpuolelle viedä, joten jalkauduimme ja lähdimme katsomaan mitä muurien sisäpuolella on. Visbytä ei turhaan sanota ruotsalaisten rivieraksi. Iltaelämä on kuuleman mukaan vilkasta kesäaikaan. Vanhassa kaupungissa oli toinen toistaan ihastuttavampia ravintoloita ja terasseja täynnä upeita ruotsalaisia kaunottaria ja komeita ruotsalaisia purjehtijakomistuksia. Juteltuani asiasta ruotsalaisen sukulaiseni kanssa, hän kertoi, että Visby on suosittu ruotsalaisten lomakohde ja huoneet menevät nopeasti sesonkiaikaan. Enkä yhtään ihmettele miksi. Visby on fantastinen lomakohde!
Saarella on  myös väkilukuun nähden eniten ravintoloita koko Ruotsissa ja ravintoloissa työskentelee eräitä Ruotsin parhaita ravintoloitsijoita. Valloittava paikka, jonne ehdottomasti haluaisin lähteä uudestaan. Yksi päivä oli hurjan lyhyt, ja meillä meni suurin osa ajasta Kneippbyssä, jota varten toki olimme tällä kertaa Visbyhyn tulleet.

Gotlannissahan on myös tarjolla luonnon erikoisuuksia, raukkeja, jotka ovat erikoisia kivipaasien rykelmiä. Raukki on koraalifossiili ajalta, jolloin Gotlanti sijaitsi päiväntasaajalla n. 400 miljoonaa vuotta sitten. Ensi kerralla lähdemme niitä ehdottomasti katsomaan. Tällä visiitillä meidän prioriteetit olivat muualla.

Visby on säilyttänyt keskiaikaisen lookinsa mukulakivikatuineen ja vanhoine rakennuksineen ja raunioineen. Ihastuttava tunnelma huokuu kaduilla ja toreilla! Kahviloissa ja terasseilla on mukava istuskella ja katsella kaupungin menoa, pistäytyä vähän shoppailemaan ja nauttia hyvästä ruuasta.

Gotlannista jäi paljon näkemättä ja toivottavasti ensi kerralla meillä on mahdollisuus myös yöpyä saarella. Gotlannin sanotaan olevan Ruotsin aurinkoisin paikka ja niinhän mekin pääsimme viimein nauttimaan tuosta kuuluisuudesta. Ilta oli upea, aurinkoinen ja lämmin. Ensi kerralla suuntaamme Gotlannin rannoille, joita on muuten yli 800 kilometriä ja jokaiseen makuun aina valkoisesta hiekkkaranasta, kivirantoihin ja jylhiin kalliojyrkänteisiin.

Upea reissu!

Seuraa perheemme seikkailuja facebookissa bubble bath time

Last summer we took a trip to Gotland with bikes. TallinkSilja sells a few (6 on year 2016) special cuises to Visby from Helsinki during the summer months. The cruiser departs from Helsinki in the evening, stops by Tallinn and then next morning at 11 a.m reaches the port of Visby.
Our day in Visby started with the mega rain although Visby is the sunniest place in Sweden. We didn't care about the rain but hop on our bikes and biked to Kneippby. In Kneippby there is a waterpark and an amusement park where the Pippi Longstocking's house is. That house can be seen in the movies as well.
After spending time in Kneippby we biked to the old city of Visby. It's such a beautiful medieval city. We fell in love. There are very many nice restaurants there and I don't wonder why they call Gotland as Swedish riviera. We are definitely coming back. In one day you only have time to see a little of Gotland's treasures. Next time we are going to see the beaches that should be awesome.

1. Kuulostaa mukavalta kohteelta! Täytyy laittaa listalle! :)

1. Suosittelen käymään. Kiva kohde lasten kanssa!

2. Näyttää ja kuulostaa mukavalta reissulta ja kohteelta! Ja voi vitsit, tuo laatikkopyörä on jotenkin tosi söpö! :D Tai ehkä ne ovat nuo pikkuiset siellä kyydissä - voin vain kuvitella, kuinka suloinen näky he ovat olleet livenä. :)

1. Moikka Emonen! Visby on mukava lapsiperhekohde, suosittelen. Laatikkopyörä on kyllä ollut tämän äidin paras ostos kotiäitiysajalta. Sillä pääsee helposti kulkemaan ja lapset viihtyvät. Ollaan kyllä melkoinen näky kun sillä kuljetaan ja lapset laulavat päät ulkona vaikka "Korkkarit katttoon"