sunnuntai 28. helmikuuta 2016

Lapsiperheen talviloma Serenassa

Laskupäivä Serenassa

Viime viikko talvilomailtiin meidän perheessä. Vietimme mielettömän hauskat kaksi päivää Serenassa Espoossa. Parasta oli ehkä se, että matkantekoon, joka on lapsiperheessä se raskain osio ei mennyt aikaa, vaan pääsimme suoraan loman makuun ja itse asiaan parissa kymmenessä minuutissa kotiovelta.
Säät olivat törkeän hyvät! Aurinko paistoi ja lämmintä oli pari astetta. Ei tarvinnut miettiä kuinka lapset pärjäävät pakkasessa, vaan tauotkin pidettiin ulkona rinteessä auringon paisteessa. Aurinkoa ja päivän valoa riitti lähes kuuteen asti illalla, ja me otettiin kaikki ilo irti pitenevistä päivistä. Serena on loistava lapsiperheen lomakohde. Helppoa ja hauskaa lomanviettoa pienten lasten kanssa!

Serenassa on seitsemän laskettelurinnettä. Vaativuustasoja löytyy vihreästä aina mustiin rinteisiin, joten eri tasoisille laskijoille löytyy Serenassa mäkiä. Lapset olivat tosi mielissään rinteistä ja laskivat innoissaan koko päivän. Aivan aloittelijoille tiedoksi, että Serenasta löytyy kaksi lastenrinnettä, joista toinen on todella loiva, mielestäni täydellinen pienen lapsen ensimmäisiin laskuihin. Vuokraamosta löytyy monoja koosta 25 ylöspäin, joten kokeilemaan pääsee vaikkei omia laskettelukamoja olisikaan vielä hommattuna.

Serenaski
Välillä tytöt pitivät strategiapalaveria: Mihin mäkeen seuraavaksi?
Säät olivat niin loistavat, että välillä vaan paistateltiin päivää rinteen reunassa ja nautittiin lomasta. Vietimme Serenassa kaksi päivää ja yövyimme Serenan mökkikylässä. Ensimmäisenä päivänä laskimme rinteissä ja toisena päivänä pulikoimme vesipuistossa. Eli teimme kaikkea ja juuri sitä mikä lasten mielestä on ihan parasta lomapuuhaa. Ja kun lapset viihtyvät, viihtyvät aikuisetkin ja täytyy sanoa, että myös meidän aikuisten mielestä Serenassa oli kivaa.
Serena on loistava myös päiväkohde, koska vesipuisto ja rinteet ovat parinkymmenen metrin päässä toisistaan. Aamupäivä rinteessä ja ilta kylpylässä toimii varmasti, ja illalla on pehmeän mukava onnellinen olo. Rinteiden kautta vesipuistoon olisi aika passeli viikonloppuohjelma!

Levähdysthetki laskujen välissä Serenassa

Serena sijaitsee Pohjois-Espoossa, Vihdintien varrella, vain noin 20 km Helginsin keskustasta. Serenaan pääsee myös julkisilla. Bussipysäkki on aivan pääportin edessä.
Bussiaikataulut

Tytöt Serenassa

Auringon käytyä mailleen lähdimme mökille, joka oli aivan rinteiden kupeessa Serena-lammen rannassa. Matka mökiltä rinteeseen on mielestäni yksi keskeisimmistä tekijöistä sille, että laskettelupäivän saa soljumaan pienten lasten kanssa. Lapset väsyvät eri aikaan ja mökille on hyvä päästä välillä levähtämään, joten se, että mökille pääsee kävellen on loistojuttu erityisesti perheessä, jossa on sekä laskijoita että non-laskijoita.
Serenan mökit ovat laadukkaita hirsimökkejä. Mökeissä on sauna, takka ja tilava terassi, jossa voi kesällä grillailla ja talvella käydä vaikka saunan jälkeen vilvottelemassa. Liinavaatteet, pyyhkeet ja loppusiivous kuuluvat hintaan, joten lomalle lähtö ja lomalta lähtö on mahdollisimman helppoa. Kotona pakkaaminen on helpompaa ja lähtiessä ei tarvitse siivoilla. Huoletonta, I would say! Jos haluat kaiken olevan täydellisen vaivatonta on mökeille mahdollista tilata huvilacatering, joka tuo ruuat mökille, eikä hinnat ollet mitään päätä huimaavia. Näin kenenkään ei tarvitse kokkailla mökillä vaan lomalla vietetty aika on juuri sitä lomailua kaikille. Mökin pihaan on mahdollista tilata myös palju.

Illan vikat mäet Serenassa

Mökkejä on Serenassa eri kokoisia. Meillä oli kuuden hengen mökki, joka oli tilava meidän perheelle. Parvella oli yksi parivuode ja kaksi erillistä vuodetta. Alakerrassa oli yksi parivuode. Mökissä oli syöttötuoli ja potta, ja portaissa oli molemmissa päissä lapsiportti, jonka olisi tarvittaessa saanut käyttöön.

Illallisen jälkeen lähdimme vielä läheiselle kodalle nauttimaan iltanuotiosta ja paistamaan makkarat. Tytöt paahtoivat vaahtokarkkeja ja joimme kuumaa kaakaota kermavaahdolla.

Ilta oli tunnelmallisen talvinen. Kodassa oli mukava jutella päivän tapahtumia ja viettää aikaa yhdessä. Nuotion äärellä jäi aikuisten puhelimet ja muut laitteet syrjään, joka on todella tarpeellista ja rentouttavaa. Oli mukava pysähtyä ja rauhoittua perheen kanssa. Katsella tulta ja jutella rauhakseltaan.
Kotaillan jälkeen lähdimme mökille saunomaan. Laskupäivän jälkeen lihakset kaipasivatkin löylyjä. Tytöt riehaantuivat mökkitunnelmasta ja saunomisesta niin, että juoksivat saunasta tekemään lumienkelit hankeen. Vietimme huikean mökki-illan, aivan kuin olisimme olleet kauempana pohjoisessa. Oli kyllä niin täydellinen irtiotto - mökkeilyä, kotailta ja saunomista upean laskupäivän jälkeen. Olisimmehan voineet ajaa kotiin Serenasta, mutta silloin olisimme jääneet paitsi niin monista hauskoista elämyksistä ja hetkistä perheen kanssa. Lapset olivat onnessaan mökkeilystä ja me aikuisetkin pääsimme lomamoodiin, kun kotona sitä olisi vaistomaisesti alkanut pyykkiä laittamaan ja muita arkisia kotihommia tekemään.

Serena 6 hengen mökki

Pitkien yöunien ja aamiaisen jälkeen lähdimme pulkkamäkeen. Mökkikylän ja rinteiden vieressä on pitkä liukumäki, jossa oli hauskaa viuhua menemään eri välineillä ja tyyleillä.

Luovutimme mökin klo 12 ja menimme suoraan lounaalle Serenan vesipuiston yhteydessä olevaan ravintola Graninaan. Ravintola on kaivettu kallion sisään ja on jylhän näköinen. Ravintolasta löytyy myös leikkipaikka. Hyvin ravittuna olikin sitten aika lähteä vesipuiston puolelle loppupäiväksi. Voi, että sitä riemua! Lapset eivät tahtoneet housuissansa pysyä.

Syömässä Serenassa

Serena on pohjoismaiden suurin ympärivuotinen vesipuisto ja kokoa sillä tosiaankin on. Kesäaikaan kun ulkoaltaatkin ovat auki, on Serena melkoinen kompleksi vesiliukumäkineen, villivirtoineen. suihkulähteineen ja porealtaineen. Aaltokone oli aivan huippuhauska, ja myös altaasta nousevat kiipeilyseinät saivat meidän pikkuapinat näyttämään taitojansa. Vesiliukumäkiä oli moneen lähtöön. Musta tunneli, jossa pimeässä laskettiin popin soidessa, oli tietysti esikoisen mieleen. Minä nautin 120 metriä pitkästä perinteisestä vesiliukumäestä. Uskon, että jokaiselle löytyy Serenasta mieleistä tekemistä. Porealtaita oli sijoiteltu mukavasti, joten niistä pystyi vanhempien lasten vanhmemmat seuraamaan jälkikasvunsa menoa.

Vesipuisto Serena

Erityisesti lasten kanssa olen huomannut sen, että aina ei kannata lähteä "merta edemmäksi kalaan". Ne parhaimmat hetket syntyvät yhteisestä ajasta. Matkamessuilla oli monessa luennossa puhetta siitä, että nykyisin matkailun vallitsevana trendinä on lyhytkestoiset matkat, koska ihmiset ovat niin kiireisiä. Tämä matkamme Serenaan oli juuri sellainen. Vuorokauden irtiotto, kaikki aktiviteetit helposti saavutettavissa. Täysivaltainen nautinto ja kotiin tullessa tuntui, kuin olisi ollut pidempäänkin poissa, niin paljon oli koettu ja tehty lyhyessä ajassa.

Onko Serena tuttu paikka?

Seuraa blogiani facebookissa Bubble bath time tai Instagramissa bubblebathtimeblog

Matka on toteutettu yhteistyössä Serenan kanssa, mutta kaikki kokemukset ja mielipiteet ovat perheen omia.

We had an amazing two-days at Serena which is only 20 kilometers away from Helsinki city center. It's located in Espoo, Korpilampi. Serena is a great family destination. There is a ski resort and also a waterpark at the same area. Skiing during the day time and water fun at night. Perfect thought my family!

1. Kuulostaa kivalta teidän reissu! Serenan kylpylä on tuttu paikka, mutta ei ole tullut aikoihin siellä käytyä.

1. Oli kyllä kiva lomanen. Kannattaa ehdottomasti käydä, erityisesti, jos edelliskerrasta on aikaa. Mukava paikka!

2. Voi kuinka kivoja kuvia ja kivan kuuloinen reissukin. :)

1. Moikka Terhi! Oli kyllä kiva pikku lomanen. Tämä nuutunut kotiäiti sai paljon uutta virtaa ;)

3. Me kävimme myös Serenassa hiihtolomalla ja lapset tykkäsivät. Näin itse kun olen vieraillut ensimmäisen kerran vesipuistossa kohta 20 vuotta sitten, kaipaisin jotain stailaamista & pintaremonttia ravintolaan, pukkareihin ja peseytymistiloihin (ja liukumäkiin). Kehittämisehdotuksiakin olisi pulkkamäen ympärille...

Mutta kuten sanottu, lapset pitivät todella paljon - ja kun paikka on meille vain vartin matkan päässä, sinne voi vain pienillä valmisteluilla.

1. Moikka ninna_a! Serena on kyllä erityisesti lasten mieleen

4. Serenassa on myös tosi hyvä hiihtokoulu, missä lapset viihtyy. Viime viikolla pieni suksija pisti laskettelusukset jalkaansa ekan kerran sunnuntaina ja tuli jo rinnettä alas kuin konkari. :-)

1. Kiitos Pia vinkistä! Onpa teillä reipas pikkulaskija perheessä, hienoa! Laskettelu on kyllä niin kiva laji