sunnuntai 22. toukokuuta 2016

Visioita tulevaisuuden koulusta

Käväisin perjantaina pikaisesti Sail for good - Global Classroom tapahtumassa Hernesaaren rannassa. Tapahtuma keräsi kokoon oppimisesta ja sen kehittämisestä kiinnostuneita ihmisiä ja yrityksiä. Ilmiöoppiminen, koulujen digitalisointi, etäoppiminen, uusi opintosuunnitelma ja paljon muita mielenkiintoisia aiheita oli esillä. Nämä ovat asioita, jotka liittyvät oppimiseen tulevaisuudessa, ja toivottavasti jo ihan lähitulevaisuudessa.
Tapahtuma oli osa Sail for good projektia. Oletko kuullut tuosta huikean mageesta projektista, jota itse ainakin seuraan herkeämättä? Meretniemen perhe lähtee kesäkuun alussa 2016 purjehtimaan maailman ympäri kuudeksi vuodeksi. Heidän lapset ovat tällä hetkellä 3, 5 ja 7-vuotiaat. Kuuden vuoden päästä aika paljon enemmän. KUUSI VUOTTA purjeveneessä perheen ja pienten lasten kanssa. Huh! Perheen lapset käyvät koulua purjeveneessä ja hyödyntävät digitaalisen oppimisen mahdollisuuksia. Seilaavassa oppimisympäristössä viedään tietoisuutta suomalaisesta koulutuksesta maailmalle. Huikean rohkea ja kutkuttavan jännittävä seikkailu heillä edessä. Olen seuraillut matkan valmisteluja ja tulen suurella mielenkiinnolla seuraamaan heidän matkaansa maailmalla.


Global classroom tapahtumassa oli todella mielenkiintoisia puhujia ja aiheita. Itseäni kiinnosti erityisesti teema "Tulevaisuuden taidot, joihin koulun pitää valmentaa". Keskustelussa tulevaisuuden taidoista nousi esille mm. sellaiset ominaisuudet kuin sinnikkyys, myötätunto, ryhmätyötaidot, neuvottelukyky ja rohkeus. Tulevaisuudessa tulisi entisestään panostaa argumentointikyvyn kehittämiseen ja puolen ja kannan otttamiseen keskusteluissa. Nämhän ovat juuri niitä taitoja, joita oikeasti elämässä tarvitsee aina ja ihan koko ajan. "Istun, viittaan, nousen, vastaan"- on kärjistetysti sanottuna toivottavasti historiaa. Tiedon hakemisen osaaminen, ryhmässä työskentely, etäoppiminen ja itseoppiminen ovat tulevaisuutta. Perinteisiä luokkahuoneita vähennettään ja rakennetaan mukavia työskentelytiloja. Kuulostaa aivan siltä, että oppimisesta ollaan tekemässä entistäkin mukavempaa! ;)

Useassa kohtaa seminaaria nostettiin esille tärkeys epävarmuuden kokemisesta turvallisessa ympäristössä ja oman sisäisen tunteen kehittämisestä epävarmassa tilanteessa. Heitetäänkö hanskat tiskiin vai pyritäänkö löytämään ratkaisua? Me kaikkihan tiedämme kumpi tapa tuottaa hedelmää, mutta näitä taitoja tulisi myös lapselle opettaa. Pikku Kakkosen laulun sanoin: "Älä luovuta, koita uudestaan".

Todella tärkeäksi nähtiin keskusteluissa myös se, että ihmisillä on luontainen halu oppia uutta ja tätä tulisi koulumaailmassakin ruokkia ja motivoida. Kun opettaja tarjoaa mielenkiintoisia ja yksilölle sopivia oppimismuotoja niin lapsi varmasti oppii, koska hänellä on sisäsyntyinen halu oppia.  Lapsille tulisi antaa tilaa ja mahdollisuuksia oppia turvallisessa ympäristössä. Opettajaa verrattiin eräänlaiseen platformiin, joka tarjoaa erilaisia oppimisen mahdollisuuksia. Matikan opettaja Pekka Peura korosti myös sitä, että nykyisissä suurissa luokissa yhdessä oppimisen tärkeys kasvaa ja oppilaat oppivatkin paljon toisiltansa.

Itsearviointi ja itsevarmuuden kehittäminen nousi keskusteluissa myös esiin useampaan kertaan. Matematiikan opettaja Pekka Peura "ei pidä oppilailleen kokeita ollenkaan, käski oppilaiden opetella asiat itse ja antaa arvosanat" -  Suomen kuvalehti. Hänen mukaansa opetussuunnitelma ei edes vaadi numeroiden antamista kuin vasta kahdeksannen luokan keväällä. Turha arvostelu heikentää itsevarmuutta ja hitaammilla oppilailla syö motivaatiota oppia. Vastuun kantaminen omasta oppimisesta ja tiedon aktiivinen etsiminen on varmasti tulevaisuutta.

Herää koulu-blogia pitävä Maarit Korhonen kirjoittaa mielenkiintoisesti blogiansa ja suosittelenkin seuraamaan hänen tekstejänsä, jos tulevaisuuden koulumaailma kiinnostaa. Hauskasti kirjoitettuja juttuja tärkeistä aiheista.




Miten tämä oppiminen liittyy sitten Meretniemen Sail for good projektiin. No, perhe vie purjeveneen mukana tietoutta suomalaisesta koulutuksesta maailmalle. Meretniemen perhe pähkäili miten voisivat tehdä uudella tavalla mielekkäitä töitä ja maksimoida yhdessäoloa lastensa kanssa. He ymmärtävät oppimisen perusytimen. Samalla he ovat itse oiva esimerkki siitä, että oppia voi vaikkei luokkahuoneessa istuisikaan. He toteuttavat samalla unelmaansa, kun lapset opiskelevat oppivelvollisuuttaan. Tapahtumassa pääsimme mm. tutustumassa lasten tuleviin musatunteihin, jotka Rockway tuottaa heille netissä. Pienet ukulelet ja kannel on pakattuna purkkariin ja soittamaan on tarkoitus oppia. Heillä on rohkeutta toteuttaa villeimmätkin unelmansa. Suurin osa meistä ei samaan uskaltaisi, mutta silti mielestäni on hyvä miettiä tätä Meretniemen perheen slogania:

"Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover" - Mark Twain

Haluatko saada vinkkejä kivoista lapsiperhetapahtumista?

Sail for good nettisivuilta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...